+46-(0)31 – 290079
Support
Support SPINFIRE:
No.1 – Vanligaste problemet hos användare:
– Förlorat möjligheten att öppna cadfiler t ex STEP ?
SNABBFIX här
(Pga Windows/brandvägg/annat stoppat aktivering – måste återaktivera=låsa upp)
Starta Spinfire
1 -Klicka på LICENCED (brukar synas när startar Spinfire i blå kolumn)
2 – Kontrollera om ditt seat ID är korrekt? (smyger in 000 i slutet?)
I annat fall radera allt och kopiera/klistra in rätt seat ID
3 – tryck på Activate Online
4 – invänta: Congratulations = Klart.
5 – Måste ej registrera => tryck på ”HOME” igen
=> kolla: om LICENCED är förbockat = då är ALLT KLART.
No.1 – Most common problem for users – lost function to open cad files.
Quick FIX:
(due Windows/firewall/stopped activation – need to re-activate)
Start your Spinfire
1 – Click on LICENCED (when start Spinfire – see blue column on left side)
2 – check if correct seat ID.
3 – click Activate Online
4 – should get: Congratulations = OK = ready now.
5 – Must not registrate(old thing from past) => click on ”HOME” (left side)
=> check: if LICENCED is marked = everything OK now = start using.
*******************************************************************
Kolla versioner och uppdatera Spinfire
– gå till sida Nedladdningar
NOTERA – VIKTIG info — för flytande licens/-er:
Nya/senaste FlexLM krävs för att köra Spinfire 11.7 och senare.
Passar både gamla och nyare Spinfire. Floating install download
Snabb länkar
OM PROBLEM – FIXA ER INSTALLATION: Spinfire installation & config (english)
FÖR ANVÄNDARE AV SPINFIRE – FIX & TRIX
FASTNA INTE – BLI SNABBT BÄTTRE MED NEDAN INFO
Även för erfarna användare: kolla hur göra med sk sällan funktioner – snabb info
Vissa är rena demo .. men … kolla o kopiera, spela om, stoppa, kör slow motion.
- What’s new in SPINFIRE
- Spinfire-how-to-use-all-functions
- YouTube-Spinfire-training-and-demo-clip
DEMO YouTube – klicka fram till önskat avsnitt(i klippet) - help.actify.com/sf1100/model-compare
Manual – text och bilder - youtube.com/watch?v=BUdMhAesY9g&t=2974s
YouTube klipp – Model Compare DEMO-1 - youtube.com/watch?v=pitHZcxVO0Y&t=1021s
YouTube klipp – Model Compare DEMO-2 - Spinfiresupport.atlassian.net/servicedesk/customer/portals
Blandat – Spinfire training course – video och även support info - Kontakta oss vid kluriga saker – maila, ange situation och allra helst bild
och om möjligt en CAD-fil vi kan kolla och testa – ifall möjligt göra det ni önskar.
ÖVRIGT
Problem med 11 installation eller aktivering => Testa senaste version innan ni gör annat + starta om.
Trix i 11.an
Kolla gärna Options > Settings – Application/3Dviewer/2Dviewer
Ändra efter smak & behov – glöm ej APPLY + starta om program.
Exempel problem 1:
Grafiken hackar? Linjer försvinner?
Kolla i 3DViewer Settings!
Antagligen dags uppgradera grafikdrivrutin men…
ni kan ändra i 3DViewer Settings: Meny i mitten: RENDERING.
Byt GRAPHICS DRIVER välj annan och testa om bättre?
Brukar hjälpa direkt.
Exempel problem 2.Saknar ni ritningsmallar ev dataspec i 3D läget?
Markera alla funktioner i IKON 4 från vänster – DISPLAY
Kolla meny Ikon (nr4 från vänster) DISPLAY.
Markera PMI Notations + se till så alla andra funktioner är upplysta => allt syns direkt.Ändra UTSEENDE i 11:an
Saknar ni gamla Spinfire 8-9-10 utseendet?
Ställ 11:an i classic mode => får 10 mode.
Testa detta: Öppna 11 > Options > tryck: Settings > flik: Application
Överst till höger > Theme > byt till Classic + Apply Settings (nere höger).
Stäng program – starta om – Nu ska det påminna om tidigare gamla 10 = classic.
10 Problem:
Saknar funktioner t ex importerare?
Allt blir inte installerat…vid vissa situationer….pga windows mäktar ej med alla funktioner i ett svep.
Snabb FIX => kör installation 2ggr och vid andra välj MODIFY+ fyll i vid fråga allt eller det ni ska ha.
Problem med 10 ?
Läs nedan om allmänna problem vid installation.
1. Administratörs rättigheter behövs
2. Windows XP m fl användare ladda microsoft.NET framework4 => microsoft.com/netframe4
3. IT-administratörs info och problemlösning: info-install-10
4. Hämta full-install-fil så blir installationen fri från internet påverkan.
Läs nedan snabb-frågor för kvick analys.
1) Meddelande att licensen ogiltig => övergår till READER läge ?
Gör ONLINE ACTIVATION i mappen OPTIONS > ACTIVATION.
Radera seat ID fältet och fyll i ert seat ID.
Pga hård belastning på licensservers kan det behövas flera försök
(flera miljoner testar under få veckor).
Ni gratuleras med automatik men ni behöver ändå kanske
göra om det. Testa att öppna en fil så vet ni om aktivering
slagit igenom eller om ni behöver försöka igen.
2) Brandvägg?
Svar: Pga tillägg måste man öppna upp för nytt program. Brandvägg brukar lista upp båda.
– 8.4.1 heter Spinfire Desktop
– 9.0 heter Spinfire Desktop 9.0
Sätt båda på undantagslista så de kan fungera och aktivera sig.
3) Permission problems? Om ni har behörighets problem ?
Nya 9.0 fr o m 14 september ska ha korrigeringar för detta dvs hämta senaste upgrade fil.
För att manuellt ändra läs …….change windows permissions.
4) License file info? (viktigt för flytande licenser)?
Svar: den finns på olika ställen enligt nedan.
SpinFire 8.4
XP: C:Documents and SettingsAll UsersApplication DataActifySpinFire Professional
Vista/Win 7: C:ProgramDataActifySpinFire Professional
SpinFire 9.0
XP: C:Documents and SettingsAll UsersApplication DataActifySpinFire90
Vista/Win 7: C:ProgramDataActifySpinFire90
LICENS problem?
Vissa kan få problem vid uppdatering pga nytt licenssystem.
Det åtgärdas enkelt – gratis för de med aktivt avtal – läs text nedan.
Med aktivt maintenance avtal – följ info
Seat ID UPDATE = nyckelkoden aktiveras för att fungera med V8.4 och V9.
Det sker via denna länk – allt sker direkt.
Fyll i * markerade och ni får ett email som bekräftelse.
Om ok får ni positivt respons t ex congratulations = klart. Utan aktivt maintenance avtal?
Om licensen är “gammal” => kampanj-priser för att få igång er igen.
Email – super price renewal update
SUPPORT – FRÅGOR övrigt
FAQ
1) Question: Wrong Volume Calculation with IGES
I get the wrong volume calculation after importing an IGES files.
It is about double of what it should be.
This happens when I select the root structure and calculate that volume.
Solution: SFP currently treats layers as a part, which is unfortunate as it gets
figured in the volume/surface computations. IGES is one of the few Importers where this
problems occurs. To get around this problem, you have two options:
1) Do not import layers. This is an option that you can disable in the importer options.
2) Go in the Assembly Tree and select Model only. Then perform your volume/surface
computation. It should be correct.
2) Inventor Importer – file not imported right? (same for Pro/E files)
Solution:
Known issue: If parts of an assembly are not in the same folder as the main
assembly file (or one of its subfolders), then there may be problems
reading all the parts. Good idea: Save on local disc before opening.
3) Floating license: New License file mechanism in Spinfire version 8.x
Solution:
This document is intended to provide an overview of the license mechanism rather than to
answer to specific questions. It applies to Spinfire Pro 8.0 Build 1021 and up
Terminology
Floating License File: the license file used by FleXLM the name of this file is “sfpflv2.dat“.
Actify License File: the license file used by SpinFire Pro for Activation.
The name of the file is “license.al“
Key changes:
The Actify License File also contains the Floating License File.
Both the Actify License File and the Floating license file will reside in the
folder:<installation drive>Documents and SettingsAll UsersApplication
DataActifySpinFire Professional
User Activation from the client side
SpinFire will take care of putting the license files in the above directory, during the Activation procedure:
Internet Activation
Enter the Seat ID in the Option->Activation page of SpinFire
click on “Activate Online” and SpinFire will contact License Manager to gather all the
necessary information in order to put the 2 license files in the correct directory.No other manual operation is needed from the user.
Manual Activation
The user will receive the Actify License File from Actify (or from the reseller), via email.
He/she will save that file in any arbitrary location (e.g.: the desktop).
In the Option->Activation page, the user will click on “read license file”, then point to the
saved Actify license file, click on “open” and SpinFire will take care of doing all the
necessary checks, and copy BOTH the license files in the correct directory.
Remote installation: this is it’s totally up to the system administrator
Silent Installation. All Actify products can be installed silently – this is especially useful for
large installations. See the instructions here
Remote activation: There is no “remote activation” properly speaking.
By remote activation we mean that someone (e.g. the system administrator)
will do all the work, and the user won’t be asked to activate the software.
In this case, the System admin:
Will receive the Actify License File
He will need to copy that file in the Documents and SettingsAll UsersApplication
DataActifySpinFire Professional directory of the userThat’s it – when SpinFire starts, it will find that license.al file and it will get all the
necessary information, including the Floating License File, which will
appear in the same directory.
Question: In the past I used to have the sfpflv2.dat that I copied in the ActifyKernel directory.
What happened to that file?
Answer: That file is automatically included in the license.al file. The software automatically
extract the sfpflv2.dat and copy it in the Documents and SettingsAll UsersApplication
DataActifySpinFire Professional This will avoid problems with users who don’t have enough
permissions to write files in the program files directory.